Gerda’s negatieve ervaring met het ziekenhuisdieet

negatieve ervaring ziekenhuisdieetGerda Degener (57) werkte als receptioniste bij een grote bank en wilde in korte tijd afvallen. Ze besloot over te stappen op het ziekenhuisdieet, omdat ze hier veel verhalen over hoorde. Helaas is het voor haar niet al te best uit gaan pakken toen ze dit dieet ging volgen. Eerst wat informatie over het ziekenhuisdieet, daarna het verhaal van Gerda.

 

Het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is een dieet dat steeds meer mensen gaan volgen, omdat het ervoor zorgt dat je in korte tijd vrij veel gewicht kan verliezen. Het is een dieet waarbij je heel weinig calorieën nuttigt. Maar 1.000 per dag. Dat is de helft van wat een volwassen vrouw per dag nodig heeft (namelijk 2.000 calorieën). Dat doe je door veel soep te eten en weinig vetten. Een ziekenhuisdieet heeft haar oorsprong in het ziekenhuis. Daar krijgen patiënten soms dit dieet voorgezet als ze af moeten vallen voordat ze een operatie mogen ondergaan. Omdat het in het ziekenhuis gebeurt onder het toeziend oog van artsen en andere medische specialisten, kan het daar geen kwaad. Sterker nog: het is in het ziekenhuis vaak nodig omdat een patiënt anders niet geopereerd kan worden.

 

Gerda’s verhaal

Voor de bruiloft van mijn dochter wilde ik twee jaar geleden vijftien kilo afvallen. Ik woog 98 en wilde naar de 70 toe, maar dat was een no go. Ik besloot daarom vijftien kilo af te vallen, toen ik op internet een verhaal tegenkwam van iemand die ook vijftien kilo afviel door middel van dit ziekenhuisdieet. Ik had al vaker over dit dieet gehoord en het leek me dan ook een goede manier. De beloftes waren niet mis: binnen enkele dagen zou ik al effect ervaren van het dieet dat ik ging volgen. En dat klopte. Ik was nog maar nauwelijks begonnen of ik was al anderhalve kilo kwijt geraakt. ‘Dat gaat goed,’ dacht ik toen nog, want zoveel last had ik nog niet ondervonden van het ziekenhuisdieet. Per dag mocht ik maximaal 1.000 calorieën eten. Om ervoor te waken dat ik daar niet overheen zou gaan heb ik een dieet schema gevonden dat past bij het ziekenhuisdieet. Er stonden veel sinaasappels en grapefruits op. ‘Lekker,’ dacht ik toen nog, want ik eet eigenlijk vrijwel geen fruit. Verder mocht ik onbeperkt water, thee en koffie zonder toevoegingen of smaakmakers drinken. Ook magere producten als vlees en zuivel stonden op het menu, evenals crackers en geroosterde boterhammen. Een prima dieet, dacht ik.

Maar de ellende kwam na vier dagen. Toen was ik al zeven kilo kwijt, waarover ik erg tevreden was. Ik kon het ook aan mezelf zien. Maar de avond van de vierde dag kreeg ik ineens een klap. Ik werd rillerig, kreeg het koud en warm en het knagende gevoel in mijn buik werd almaar erger. Eerst dacht ik dat het nog wel over zou gaan en besloot ik vroeg naar bed te gaan. Eerst nog even douchen. Maar in de douche ging het mis. Ik zag sterretjes en werd heel wazig. Ik ben onderuit gegaan en met mijn tanden tegen de doucheknop aan gevallen, waardoor ik nu zes tanden mis. Ik ben flauw gevallen en had kunnen verdrinken als mijn dochter – die die avond de auto wilde lenen – niet op tijd had ingegrepen.

Het ziekenhuisdieet ben ik direct gestopt. Men had me gewaarschuwd voor de vervelende bijverschijnselen en het hongerige gevoel, ook voor het zien van sterretjes en het verzwakt voelen. Maar je ziet wat er kan gebeuren. Het was allemaal prima, maar stel je voor dat ik in het verkeer had gezeten en knock-out was gegaan? Dan had ik de bruiloft van mijn dochter helemaal niet meer mee kunnen maken. Nu was het zonder mijn zes tanden, waar gelukkig een passende oplossing voor is bedacht door de tandarts.

een jaar ziekenhuisdieetHet ziekenhuisdieet doe ik nooit meer. Ik heb er niet lang meer over nagedacht. Mijn doelstelling van vijftien kilo in drie weken was veel te streng. Dacht ik nu echt dat ik met een leven vol ongezond eten en dikker worden in een paar dagen tijd zoveel zou kunnen afvallen zonder dat het me wat zou kosten? Ik heb van het ziekenhuis geleerd en die  lessen zullen mij de rest van mijn leven bij blijven. Geen ziekenhuisdieet meer voor mij. Alleen nog maar gezonde voeding.

 

Jouw ervaringen met het ziekenhuisdieet

Heb jij, net als Gerda, ervaringen met het ziekenhuisdieet en wil je die graag delen? Dan mag je hieronder een reactie achter laten.

Volg jij ook een eiwitdieet?

gezond afvallen met eiwittenVandaag de dag gaan steeds meer mensen over op het gebruik van een eiwitdieet. We schreven er eerder over in dit artikel. Een eiwitdieet is een eiwitrijk dieet. Eiwitdieet gaat het erom dat je veel eiwitten eet. Eiwitten hebben namelijk een positief effect op je lichaam. Ze helpen je met het afvallen.

 

Wat is een eiwitdieet?

Zoals gezegd in de inleiding is een eiwitdieet een dieet dat uitgaat van eiwitten. Je gaat met dit dieet meer eiwitten eten. Eiwitten zitten in producten zoals vlees en vis, zuivel, groenten en fruit, bonen, en pinda’s en zaden. Door middel van deze gerechten, die je bij een eiwitdieet cadeau krijgt, leer jij gezonder te eten met meer eiwitten. De eiwitten zorgen ervoor dat hij vanzelf af kunt vallen. Van 2-6 kg per week is geen uitzondering. Het eiwitdieet is een dieet dat momenteel door meer dan 30.000 Nederlanders wordt gebruikt en met veel succes. Leer alles over het eiwitdieet en beginnen vandaag nog mee.

 

Voordelen van een eiwitdieet

Zoals gezegd heeft het eiwitdieet meerdere voordelen. Het positieve effect dat het eiwitdieet heeft op je lichaam, is dat een automatisch vet verbrandt. Hoe komt dat? Eiwitten zijn moeilijk af te breken. Ze vragen veel energie van je lichaam. Omdat je niet zoveel energie binnenkrijgt door het eten van eiwitten, spreekt je lichaam de eigen vetvoorraden aan. Opgeslagen vetten worden dus automatisch verbrand als je eiwitten eet. Dit effect is ook terug te zien bij mensen in de sportschool. Veel mensen willen daar droogtrainen. Droogtrainen betekent dat zij geen vet meer hebben over hun spieren. Zij vinden dat mooi. Om dat doel te bereiken nuttigen zij heel veel eiwitten. Een voorbeeld daarvan zijn de vele eiwitrijke shakes die zijn slikken voordat zij gaan trainen.

Een ander belangrijk voordeel van het eiwitdieet is dat ze ervoor zorgen dat je vol zit. Dit heeft geen hongerig gevoel tot gevolg en je zult tussendoor minder snel naar snacks grijpen. Je komt dus niet meer aan. Meestal heb je met een eiwitdieet genoeg aan de maaltijden die je op een dag nuttigt.

 

Afvallen met eiwitten is typisch iets van dit jaar. De afgelopen periode zijn zoveel mensen begonnen met het afvallen via eiwitten dat er sprake is van een populair dieet. Het eiwitdieet is zonder meer het meest gevolgde dieet van dit jaar. Het is een dieet waarmee mensen heel veel gewicht zijn verloren, zonder een hongergevoel te hebben ervaren. Het is zo goed als zeker dat je met een eiwitdieet blijvend afvalt. Waar vele andere diëten ervoor zorgen dat je na afloop toch ook elke gewicht komt, is dat hij eiwitdieet geen sprake van. Een eiwitdieet heeft enige overlap met het koolhydraatarme dieet. Waar je bij het koolhydraatarme dieet probeert koolhydraten te vervangen, eet je juist meer eiwitten. Het mag dus duidelijk zijn dat eiwitten een positief effect hebben op je lichaam, zeker als je van plan bent om af te vallen. Het bijkomende voordeel is dat je met de eiwitdieet zal blijven afvalt. Je zult er even aan te werken, maar het effect mag er zijn. Je kunt u tevreden zijn over je lichaam. Ben jij de volgende die gaat afvallen met een eiwitdieet?

Zes tips om snel af te vallen

afvaltipsIn dit artikel gaan we jouw zes tips geven om snel af te vallen. Veel mensen willen namelijk snel afvallen. Gelukkig is het mogelijk om in vrij korte tijd veel te doen om gewicht te verliezen. De tips in dit artikel kun je daarbij helpen. Je kunt deze tips allemaal los uitvoeren, los van elkaar, maar het beste is natuurlijk om ze te combineren.

 

Tip één: veel sporten

Sport is een toverwoord als het aankomt op afvallen. Sport vraagt namelijk veel energie. Veel sporten helpt je dan dus ook om in korte tijd veel gewicht te verliezen. Sport werkt twee kanten op: enerzijds verlies je vet doordat je zoveel beweegt, anderzijds bouw je spiermassa op en spiermassa verbrandt weer meer vet voor jou. Goede sporten die je kunt beoefenen als je doel is om gewicht te verliezen, zijn zwemmen en krachttraining. Bij deze twee sporten gebruik je namelijk al je spieren.

 

Tip twee: volg een dieet

Een dieet kan helpen om op gepaste wijze gewicht te verliezen en af te vallen. Diëten zijn er in allerlei soorten en maten, dus er zal vast wel een dieet te verkrijgen zijn dat past bij jouw wens. Een dieet moet in de eerste plaats als passen in je levenswijze. Een dieet dat veel tijd vergt, terwijl je een drukke baan en een gezin hebt, is geen goede optie. Zoek dus naar dieet waarvan je denkt dat je het vol kan houden. Zeker in de eerste week is het vaak erg lastig om de motivatie op te brengen om een dieet te blijven volgen. Wees je hiervan bewust als je een dieet uitzoekt.

 

Tip drie: combineer dieet en sport

Een combinatie van een dieet en sporten kan nog meer helpen om af te vallen. Je kunt een sport kiezen op basis van een dieet. Er zijn diverse diëten, die zich ook richten op sporten. In dat geval zijn sport en voeding ook afgestemd. Het voordeel daarvan is dat je niet gaat compenseren. Dat gebeurt namelijk veel. Veel mensen gaan juist snoepen na het sporten en dat is niet gek. Je krijgt honger en denkt dat het goed is om ter compensatie te eten. Dat is natuurlijk niet het geval dan zal alleen maar averechts werken. Door een dieet van je sport te koppelen, kun je dit probleem voorkomen.

 

Tip vier: eet minder koolhydraten

Koolhydraten hebben een slechte uitwerking op je lichaam. Ze worden namelijk als insuline opgeslagen en dus omgezet in vet. Veel diëten gaan niet uit van koolhydraten, maar van calorieën en vet. Door minder koolhydraten te eten, zul je merken dat je vanzelf afvalt. Je kunt dit combineren met sporten. Koolhydraten zijn eenvoudig te vervangen. Ga vooral op zoek naar eiwitrijke producten. Zie ook de volgende tip.

 

Tip vijf: eet meer eiwitten

Waar koolhydraten een slechte uitwerking hebben op je lichaam, hebben de eiwitten juist een positief effect. Eiwitten zitten veel in vlees en vis. Eiwitten hebben de neiging om moeilijk afgebroken te worden, waardoor je lichaam veel energie en dus het moet verbranden om ze kwijt te raken. Daarbij hebben eiwitten de positieve eigenschap om jouw gevolgen verzadigd gevoel te geven. Je hebt dus geen honger en zal dus niet naar ongezonde tussendoortjes en snacks uitwijken als je eiwitten eet. Veel diëten zijn ook gericht op het eten van meer eiwitten, zoals een eiwitdieet. Een voorbeeld hiervan is het Atkins dieet.

 

Tip zes: verander je levenswijze

Het allerbelangrijkst is nog wel je levenswijze zoals je die nu bezigt. Je levenswijze zoals je die nu leeft, is naar alle waarschijnlijkheid de aanleiding geweest voor je huidige overgewicht en de reden dat je wil afvallen. Probeer er eens voor te zorgen dat je dat ongezonde uit je leven haalt. Ga op zoek naar een manier van gezonder leven, zonder dat dit ten koste gaat plezier. Je levenswijze kan heel leuk blijven, maar dan wel met gezonde voeding en een gezond eetpatroon.

Bekende eiwitdiëten

eiwitdieet vergelijkenHet eiwitdieet is in Nederland een van de meest populaire diëten van dit moment. Eiwitdiëten zorgen er voor dat mensen snel en makkelijk af kunnen vallen, zonder dat het ze al teveel moeite kost. In dit artikel meer informatie over eiwitdiëten en enkele bekende eiwitdiëten onder de loep.

 

Wat zijn eiwitdiëten?

Een ander woord voor eiwitdieet is proteïnedieet, omdat proteïnes en eiwitten hetzelfde zijn. Eiwitten zitten in vlees, vis en bepaalde producten als zuivel en zorgen ervoor dat je als het ware vanzelf gewicht verliest. Eiwitten zijn – in tegenstelling tot vet en koolhydraten – niet makkelijk op te slaan door je lichaam en worden dus ook niet ongezet in vet. Wel kunnen ze makkelijk omgezet worden in spiermassa en vragen ze om veel energie. Daardoor val je af als je veel eiwitten eet. Sporters nuttigen eiwitten voor en na het sporten, omdat ze daardoor in spiermassa fors toe kunnen nemen. Een eiwitdieet staat bekend als een dieet:

  • Waarbij je geen hongergevoel zal ervaren, omdat eiwitten voor een vol en verzadigd gevoel zorgen;
  • Dat makkelijk te volgen is, omdat de meeste ingrediënten gewoon thuis zijn en je ook makkelijk recepten voor een dieet kunt vinden.

 

Bekende eiwitdiëten

Er zijn meerder eiwitdiëten op de markt, maar de meest bekende bespreken we hieronder. Dit zijn allemaal bewezen diëten, waarvan het effect optimaal is. Voor meer informatie is het handig om de websites van de betreffende diëten te bekijken.

1. Het dieet van dr Dukan

Pierre Dukan is een Franse arts die al in de vorige eeuw Frankrijk overviel met zijn eiwitdieet, het dr Dukan dieet. Dit dieet is gericht op het eten van meer eiwitten, omdat dit de verbranding van vet zou stimuleren. In Frankrijk is het dr Dukan dieet een van de meest gebruikte diëten en laat het andere bekende diëten ver achter zich. In Nederland en in de rest van de wereld is het dr Dukan dieet ook bekend geworden en wordt het veelvuldig gebruikt. Het Dukan dieet is erg vriendelijk in gebruik en staat je toe om veel en lekker te eten tijdens het dieet.

2. Het Vitadis Slanker Leven Plan

Het Vitadis dieet, ook wel het Slanker Leven Plan genoemd, wordt voor een groot deel gebaseerd op andere eiwitdiëten, waaronder ook het dr Dukan dieet. Maar toch geeft Vitadis op geheel eigen wijze invulling aan haar dieet, want de service en coaching zijn van een uitermate hoog niveau. Je wordt op de hoogte gehouden van je eigen vorderingen en krijgt een online coach toegewezen die – als je dat wil – jou begeleidt in het traject om slanker te worden. Ook krijg je met het Vitadis plan alle ingrediënten, recepten en veel meer nog thuisgestuurd. Je hoeft de deur er dus niet voor uit om met dit dieet af te vallen.

3. SanaSlank

SanaSlank noemt zichzelf het eerste eiwitdieet van Nederland. Hoe dat precies opgevat moet worden is niet bekend. Hoe dan ook, het eiwitdieet van SanaSlank is op basis van het eten van veel proteïnes (eiwitten), veel verse groente en een minimum aan koolhydraten en verzadigde vetten. Doordat je met dit dieet weinig koolhydraten eet gaat je lichaam op zoek naar andere energieleveranciers: opgeslagen vetten. Daardoor zul je vanzelf veel meer vet gaan verbranden. Wat echter ter discussie staat is of het SanaSlank dieet dan echt een eiwitdieet of meer een koolhydraatarm dieet is.

 

Wil jij afvallen met een eiwitdieet?

Wil jij afvallen en kun je daarbij een eiwitdieet gebruiken? Dan is dit artikel vast interessant voor je geweest. Bepaal aan de hand van de opgedane kennis en informatie welk dieet het beste bij je past. Momenteel zijn dit de meest bekende en geliefde eiwitdiëten in Nederland. Ga in ieder geval voor een dieet waarbij jij je prettig voelt.